Index


Carnet de Route

Video and installation at Acud macht neu - projectspace, Berlin 2015, as part of InterViews, released and curated by Ayumi Rahn

Video and installation at Acud macht neu - projectspace, Berlin 2015

Carnet de Route, filmstill, Full HD Video, 12`39``, 2015

Carnet de Route, filmstill, Full HD Video, 12`39``, 2015

Carnet de Route, filmstill, Full HD Video, 12`39``, 2015

Carnet de Route, filmstill, Full HD Video, 12`39``, 2015

Carnet de Route, filmstill, Full HD Video, 12`39``, 2015

Carnet de Route, filmstill, Full HD Video, 12`39``, 2015

Carnet de Route, filmstill, Full HD Video, 12`39``, 2015

Why repeating? garmentbag, varnish on fabric, dimensions variable, 2015

Eric Schmidt garmentbag, charcoal on fabric, dimensions variable, 2015

Video and installation at Acud macht neu - projectspace, Berlin 2015, as part of InterViews, released and curated by Ayumi Rahn

This performance deals with the department store as a scenic point for reflection on the history of former arcades in the city of Berlin. According to Reuters research on the figure of the flâneuse (female urban stroller) this installation adresses the observer`s space. The whole performance is structured as economic sale steps and oscillates between a sales pitch and a more narrative lecture. In a textmontage, that involves fragments by the author Margarete Böhme, the sociologist Charles Wright Mills and the urbanist and architect Hannes Meyer different notions of a commodified urban space are appearing in opposition to each other. The garmentbag- sculptures are referring to the imagined protagonists and are part of the projection, which shows subtile movements as well as freezed images, collected through several voyages and derives by raising the question what would a mobilized panoramatic gaze be today?
For further information InterViews by Ayumi Rahn

Die Arbeit Carnet de Route nimmt das Warenhaus als szenischen Ausgangspunkt, um über die Geschichte der ehemaligen Arkaden in der Stadt Berlin zu reflektieren. Der künstlerischen Forschung zur Figur der Flâneuse folgend, adressiert diese Installation explizit den Raum der Betrachterin. Die gesamte Performance ist in ökonomischen Verkaufsschritten strukturiert und oszilliert zwischen einem Verkaufsgespräch und einem eher erzählerischen Vortrag. In einer Textmontage, die Fragmente der Autorin Margarete Böhme, des Soziologen Charles Wright Mills und des Urbanisten und Architekten Hannes Meyer einbezieht, stehen sich unterschiedliche Vorstellungen von einem kommodifizierten Stadtraum gegenüber. Die Kleidersack-Skulpturen verkörpern die imaginierten Protagonist*innen und sind Teil der Videoprojektion. Diese zeigt sowohl subtile Bewegungen als auch Standbilder, die auf mehreren Reisen gesammelt und zu einem Film montiert wurden, der die Frage aufwirft, wie ein mobilisierter panoramatischer Blick wohl heute aussehen könnte.